När vi startade HerbertNathan & Co i Sverige 2008 så var vår affärsidé att fokusera på att stödja företag och offentliga myndigheter att upphandla Ekonomi-, HR- och Affärssystem. Som helt oberoende från leverantörsledet, och redan med lång erfarenhet av uppgiften på tidigare konsultfirmor, såg vi en möjlighet att ge objektiv och aktuell rådgivning kring marknaden för denna typen av IT-system. Vi såg behovet av hur man skall genomföra en utvärdering och upphandling på bästa sätt och vi ville vara med att både stödja och avlasta kunden i denna process. Vi visste redan då att behovet av en oberoende rådgivare var relevant; det fanns den här typen av tjänster hos flera stora konsultbolag och ett antal enmanskonsulter.

HerbertNathan & Co hade en unik modell och metod för hur utvärdering och upphandlingsprojekt skulle genomföras. Vi kunde på ett effektivt sätt stödja kunden med specialistkompetens samt alla dokument som skall ingå under upphandlingen, såsom Anbudsförfrågan, Funktionell kravspecifikation, Utvärderingsmallar, Avtalsmallar etc. Vår effektiva modell utgick från att kunden fokuserade sin tid på några få kvalificerade anbudsgivare och tillämpade genomarbetade systemvisningar för att bedöma användarvänlighet och användbarhet.

Som komplement tillförde vi också detaljerade leverantörsdata från våra omfattande marknadsanalyser och rapporter, vilket möjliggjorde för kunden att snabbt få ett grepp om vilka IT-system som finns för det efterfrågade segmentet och fakta om respektive leverantör.

Efterfrågan på våra tjänster har genom åren ökat allt mer och när vi frågar våra kunder vad som är de viktigaste faktorerna till att de anlitar HerbertNathan & Co så är svaret allt som oftast ”vi kanske gör detta en gång på 15 år och det är omöjligt att då hålla den specialistkunskapen om marknad och upphandling inom organisationen”. Ett annat vanligt svar är att ”vi behöver någon som har gjort det här många gånger tidigare och kan leda oss genom processen, helt enkelt beskriva hur vi skall gå tillväga”.

Att företag och offentliga myndigheter sällan investerar i nya affärssystem är fullt rimligt med tanke på den stora investering det innebär i både tid och pengar för organisationen och det är därför också fullt logiskt att många ser nyttan av att ta hjälp av en rådgivare under processen.

Stärkta av den återkopplingen från våra kunder, har vi utvecklat vårt sätt att arbeta under de här 10 åren och ansträngt oss för att ännu mer effektivt leverera till våra kunder i de upphandlingsprojekt som vi får förtroendet att genomföra.

Om ditt svar på rubriken till den här bloggen är ”någon gång eller kanske till och med aldrig”, så kanske du och din organisation blir en av våra framtida kunder när det är dags för er att upphandla nytt Affärssystem. Vi hoppas självklart på det, men innan dess vill vi tipsa om de 1-dagskurser vi håller efter sommaren. Under denna kurs ”Upphandling av Affärssystem” får du under 1 dag ta del av all den erfarenhet vi har byggt upp under 10 år och i komprimerad form ger vi dig massor av fakta kring marknad, modell för upphandling och metod för att driva projektet med rätt kvalité och på tidplan. Denna gång kör vi kursen i Göteborg, Malmö, Stockholm och Örebro. Läs mer om innehåll och övriga fakta via länken nedan.

Vi hoppas få se dig på någon av våra kurser efter sommaren!

Se alla kurser