Idag blev det officiellt att den danska koncernen Columbus lägger ett bud för att förvärva den svenska koncernen iStone. Detta är ytterligare en stor och viktig markering av den pågående konsolideringen på marknaden för affärssystem.

Under de senaste 10 åren har spelfältet för partners radikalt förändrats, såväl i Sverige som utomlands. Trenden är att allt fler partnerbolag fusioneras och vi är på väg mot en koncentration av några få väldigt stora aktörer med hundratals eller till och med tusentals konsulter och ett antal väldigt små fåmansbolag. Och däremellan finns nästan ingenting kvar.

Även om trenden varit tydlig i flera år ser vi idag att tempot på konsolideringen ökar och orsaken hänger samman med att externt kapital sökt sig till branschen via riskkapitalbolag som driver på för att så snabbt som möjligt placera sina investerade bolag i en dominerande roll på respektive marknad. Att vara nummer 4, 5, 6 i storlek är inte intressant, det är nummer 1 eller 2 som gäller.

I fallet med Columbus och iStone skapas, om affären går igenom, en koncern med ca 2.000 anställda och med täckning i ca 15 länder. Inom koncernen kommer det finnas kompetens och täckning för ett flertal affärssystem samt specialistkompetens för ett flertal branscher såsom ex Retail.

Även om trenden med konsolidering av partners inom affärssystem är generell och inte avser något specifikt affärssystem är det kristallklart att den hetaste marknaden just nu gäller partners till Microsoft och med fokus på applikationsserien Dynamics. Det verkar vara målet för ett flertal riskkapitalbolag att förvärva allt som går att förvärva när det gäller Microsoft Dynamics och anledningen är att de ser Microsoft som framtidens huvudleverantör av affärssystem globalt sett.

iStone har vuxit under flera år och har med sina ca 600 anställda nått en ledande position som leverantör av tjänster inom affärssystem. Det redovisade resultatet har dock varit undermåligt i flera år och fokus har snarare legat på ökad omsättning istället för ökad vinst. Det är ett tecken på att volym är viktigare än kvalitet och resultat. Columbus har visat bättre vinster men det är ändå inga imponerande nivåer.

Man drar nästan paralleller till branschen Retail där våra stora grossister och näthandlare ständigt ökar sina volymer men med fortsatt obefintliga vinster. Och då ska vi komma ihåg att det nu är högkonjunktur när det gäller affärssystem. Vad väntar dessa bolag när konjunkturen viker och konsulterna hamnar på bänken?

Onekligen är det en spännande tid när det gäller affärssystem. Det innebär samtidigt att det blir allt viktigare för kunderna att noga överväga sina val av partners framåt.