Så har det till slut hänt, det många av oss har väntat på. Microsoft lanserar nu ”Madeira” som är ett system som vänder sig mot företag i storleken 5-10 användare. Det ligger således strax ovanför mikrosegmentet men samtidigt under det segment där NAV har etablerat sig.

Produkten som ännu är i en testlanseringsfas är byggd på NAV´s plattform vilket innebär att användare av NAV lätt känner igen sig. Microsoft bundlar ihop produkten med Office365 och öppnar därför dörren till att kunna erbjuda små företag en heltäckande IT-plattform inkluderande office-produkter samt ett ekonomisystem.

Vad vill då Microsoft med detta? Självklart är ambitionen att komplettera sin portfölj med ett ekonomisystem som kan spridas i stora upplagor. Idag har Microsofts system AX +20.000 kunder i världen, NAV har +120.000 kunder och båda växer fort. Potentialen för Madeira är dock flera miljoner företag och öppnar därför dörren till en stor framtida intäktskälla.

Kommer detta då att bli ett hot mot övriga ekonomi-/affärssystem som fokusera på små företag? Ja, men det dröjer ett litet tag. Inledningsvis är detta en testlansering från Microsoft för att pröva segmentet men ambitionen är givetvis väldigt hög och allt pekar på att Madeira kommer att integreras som en naturlig paketering till Office365, och ser vi på utvecklingen av Office365 så håller det på att bli en världsstandard. Därmed kommer introduktionen av Madeira att ha goda förutsättningar.

Som vanligt med nya produkter är det lite oklart om, när och hur den kommer att bli tillgänglig för den svenska marknaden. Men det finns idag inga stora hinder för Microsoft att lyckas även i Sverige med produkten då man har många års erfarenhet från vår marknad sedan tidigare och då produkten bygger på plattformen från NAV.

Om vi tittar tillbaka på utvecklingen av NAV kan vi se att förvärvet av Microsoft för snart 13 år sedan gav väldigt lite effekter de första 2-3 åren. De senaste 5-8 åren har dock antalet NAV kunder exploderat över hela världen som en direkt följd av att Microsoft står bakom produkten. Då Madeira lanseras som en bundlad molntjänst ihop med Office365 kommer spridningen av produkten att gå betydligt snabbare än utvecklingen av NAV.

VI kan jämföra med vårt lokala Fortnox som de första 5 åren nådde upp till ca 10.000 kunder och nu efter 10 år har nått upp till +100.000 kunder. De sista åren har tillväxten skenat. Och detta enbart i Sverige. Potentialen för Microsoft Madeira är liknande fast då med hela världen som marknadsområde. En svindlande tanke.

Som konkurrent gäller det att nu lägga ösa in alla resurser som tänkas kan för att hålla tempo i utvecklingen av ett 100% molnbaserat och heltäckande affärssystem för små företag. För inom några år kommer konkurrensen från Microsoft att bli outhärdligt svår – om Microsoft fullföljer sina planera på Madeira, och det finns inget som talar emot deras satsning.

Utvecklingen är onekligen spännande och det är intressant att sitta på läktaren och följa kampen!