Microsoft var tidiga med att deklarera sina avsikter när det gäller molnet. När Microsoft väl förstod den stora potentialen i att leverera molnbaserade tjänster via abonnemang istället för att sälja fysiska licenser vände man på visionen och riktade istället fullt fokus mot molnet. Att bli en leverantör som renodlat fokuserar på molnbaserade tjänster är vägen mot de stora intäkterna. Även om konkurrensen är stor när det gäller molnbaserade tjänster så kommer de som överlever konkurrensen väsentligen öka sina intäkter jämfört att med att sälja engångslicenser.

Om vi förhåller oss till området affärssystem var det först runt 2011-2012 som Microsoft indikerade att deras affärssystem skulle svänga över till att bli molnbaserade. Riktningen var utstakad men som vanligt med Microsoft var det lite tunt med detaljer kring när och framför allt hur detta skulle realiseras. Men den som följt Microsoft har också lärt sig att det är en aktör som är exceptionellt målmedveten och som har enorma muskler att tillgå. Och när de väl har bestämt sig så blir det som de har sagt.

Under 2014 fick vi klarhet i att alla produkter i Dynamics serien (inklusive AX och NAV) skulle paketeras som ingående och kompletterande delar av Office365. Förutom CRM som redan tidigare varit en molnbaserad tjänst skulle AX bli det första affärssystemet i deras produktfamilj som skulle paketeras om som en molntjänst. Detta förvånade många av oss analytiker då vi redan tidigare sett att AX är på väg att pressas upp som ett affärssystem mot stora och komplexa organisationer vilket delvis motsäger möjligheten att nå ut med affärssystemet som en molntjänst. Vi ser idag ännu få exempel på stora och komplexa (ex inom tillverkning) organisationer som väljer att gå över till molnbaserade tjänster. I segmentet mindre och medelstora bolag börjar detta dock bli en trend. Det visade sig sedan också att Microsoft fick göra en justering av sin plan och erbjuder nu kunder att välja mellan att köra AX som molntjänst eller fortsatt som en onpremise lösning.

Frågan från marknaden var dock vad som kommer att ske med NAV och när denna produkt ska infogas fullt ut i Office365. Svaret har nu kommit under Microsofts roadshow Directions 2017. Dynamics NAV kommer inom kort att erbjudas som en integrerad del av Office365 och då talar vi inte enbart om en begränsad produkt som innehåller ekonomidelarna utan vi talar om det kompletta NAV som det ser ut idag.

Under kodnamnet Dynamics 365 ”Tenerife” döljer sig nästa version av NAV som, efter genomgång av nyheterna, kommer att bli den kioskvältare som konkurrenterna fruktat. Redan idag har NAV nått positionen som världens mest sålda affärssystem i segmentet mindre och medelstora organisationer. Med +130.000 kunder och en försäljning som fortsatt rusar är Microsoft på väg att passera den magiska gränsen av 150.000 kunder vilket tidigare ansetts som en omöjlig nivå för någon leverantör att kunna nå med ett affärssystem (om vi undantar de system som erbjuds för mikromarknaden).

Med nya NAV har Microsoft fortsatt sin ambition att göra NAV till ett fullt rollbaserat affärssystem där mycket av logiken utgår ifrån enkelnavigerade guider som väsentligen minskar behovet av utbildning och komplexa uppsättningar. Till detta kommer även fortsatt utveckling av möjligheterna att individualisera systemet för varje enskild användares lokala behov. Sammankopplingen med övriga delar inom Officepaketet såsom CRM och Excel tar ytterligare några steg och medför att användaren alltmer kommer uppleva Dynamics 365 som ”en” produkt istället för att användaren växlar mellan olika gränssnitt och grundlogiken bakom hänger samman som en strukturerad datakälla med kontroll och spårbarhet över master data. Listan över nyheter kan dock göras lång.

Visst finns det många argument som talar för att AX är den mogna och starka storebrodern som kommer att lyfta Microsoft upp i ligan av världens största organisationer men när vi nu ser hur NAV utvecklas och på vilket sätt Microsoft fortsätter investera i dess framtid finns det skäl att ställa frågan om vilket av systemet AX och NAV som egentligen ska kallas för storebror och lillebror. På många marknader, och då inte minst i Sverige, är det NAV som kommer att dominera i tillväxt av dessa två produkter. Det finns mycket som tyder på att AX nästan är på väg att växa ur den svenska marknaden då produkten är på väg att bli alldeles för komplex för den profil vi har på våra svenska företag. Sverige är primärt ett NAV-land och med satsningen på Office 365 och Dynamics 365 har Microsoft öppnat dörrarna för det att släppa oss sin nya tiger. Vi kan konstatera att övergången från traditionella Officepaketet till Office365 har blivit en dundersuccé för Microsoft och allt pekar på att även det nya NAV som en del av Dynamics 365 kommer att bli en kioskvältare.