När Microsoft år 2002 tog klivet in i ERP-världen genom att förvärva Damgaard var det många konkurrenter och konsulter i branschen som blev överraskade. Första reaktionen var förvåning och den andra reaktionen var ett skratt. Väldigt få personer inom branschen gav någon trovärdighet åt Microsoft som en seriös aktör avseende så verksamhetskritiska applikationer som affärssystem. Visst hade Microsoft lyckats väl med kontorsapplikationer, men att utveckla affärssystem och därmed bli en sparringpartner inom verksamhetsutveckling verkade långsökt.

Även om det dröjde några år innan effekterna av Microsofts ägarskap märktes så är det ett faktum att Microsoft idag positionerat sig som en global och mycket stark leverantör inom affärssystem. Om vi kombinerar Microsofts starka ställning inom teknisk infrastruktur tillsammans med det breda utbudet av kontorsapplikationer och en ”oändlig” kassakista så råder det ingen tvekan om att Microsoft säkrat en position i topptrion av affärssystem för ”all” framtid.

Detta betyder dock inte automatiskt att Microsoft kan erbjuda marknadens bästa affärssystem. Man ska inte sammanblanda Microsofts ekonomiska styrka och dominans inom IT med kvaliteten på deras affärssystem och den leverans som kunderna får. Det är faktiskt två skilda saker och de följer icke alltid varandra.

När Microsoft förvärvade Damgaard var AX (då Axapta) ännu ett väldigt ungt system och betraktades av många som ”state of the art” när det gällde affärssystem årgång 2002. Sedan dess har det hänt mycket inom branschen för affärssystem där spelplanen har förändrats och där konkurrenter och system utvecklats. Idag är det andra system som klassificeras som ”state of the art” även om AX fortfarande tillhör de mest moderna affärssystemen.

Med köpet av Damgaard följde även lillebror Navision. Ett system som totalt dominerat i Danmark och som redan 2002 börjat få en stark ställning i många andra länder. Flertalet analytiker räknade kallt med att Microsoft skulle lägga ned NAV och istället satsa enbart på AX. Även Microsoft själva hade liknande planer och initierade Project Green. Ganska snart visade det sig dock att NAV vuxit sig starkare än vad både analytikerna och Microsoft själva förstått.

Sedan 2002 har NAV spridit sig över världen och tagit en plats bland topp-5 av affärssystem med flest kunder och partners i hela världen. Under de senaste 10 åren har NAV dessutom breddat sin funktionalitet och fått mer utvecklade och professionella partners. Faktum är att NAV nått den styrka och position att det står starkare på marknaden än vad AX gör. Lillebror har blivit storebror.

Absolut är det AX som tillhör ”eliten” när det gäller bredd, djup och komplexitet samt förmåga att stödja stora och globala organisationer. Dock har NAV säkrat en nästan ointaglig position på marknaden när det gäller organisationer i storleken 25-100 användare. En målgrupp som är överlägset när det gäller antalet företag och organisationer.

Den stora frågan är vad Microsoft kommer att göra med NAV och AX under de kommande 10-15 åren. Under denna tidsperiod kommer det att ske minst 1-2 generationsskiften gällande teknisk plattform vilket tvingar Microsoft till ställningstaganden om vart man ska kanalisera sina investeringar. Även om Microsoft tidigare själva positionerade AX som sitt flaggskepp är det inte längre lika självklart hur styrkeförhållandet och framtiden kommer att se ut för dessa syskon.

NAV står starkare än någonsin på egna meriter och kan mycket väl bli ett hot mot de investeringar som Microsoft planerat för AX. Framtiden får utvisa hur marknaden tar emot kommande versioner av AX och NAV och det blir spännande att följa den interna kampen mellan dessa system.