Tillbaka igen efter två intensiva och inspirerande dagar på Unleash (fd HR Tech) i Amsterdam. Liksom tidigare år var det en mässa med många intressanta talare och spännande föredrag. Denna gång passade jag också på att genomföra personliga möten med ett flertal leverantörer för att få en fördjupad inblick i deras nuläge och strategiska planer relaterat till nya teknologier som AI, Machine learning, RPA, chatbots etc.

Vår kommande marknadsanalys av HCM-system som lanseras runt årsskiftet har just nya teknologier som tema. Där kommer vi beskriva hur ny teknik kan ge stöd i HR-processerna samt ge en översikt kring vad som faktiskt redan nu är tillgängligt i de olika applikationerna på marknaden. Utvecklingen går oerhört snabbt framåt och om man jämför med förra året så är det tydligt hur framförallt AI och Machine learning används i verktyg som stödjer rekryteringsprocessen och lärandeprocessen samt nu även processerna för talanghantering/karriärplanering, on-boarding och lön.

Fick lite extra inspiration den första dagen eftersom jag då hade förmånen att lyssna två gånger på min ”idol” Josh Bersin. Dels höll han mässans första Key Note på temat ”HR Technology 2019: Disruptions ahead” och sedan deltog jag i en mindre lunchsession där vi fick möjlighet att ställa frågor till honom kring hans syn på det framtida HR-systemlandskapet, HR’s roll och trender i övrigt. I hans dragning var huvudbudskapet att vi aktivt måste göra allt för att skapa enkelhet och ge bästa möjliga service till våra medarbetare. Ett budskap som är mycket viktigt att ha i åtanke när man upphandlar och implementerar sitt systemstöd för HR-processerna.

Josh Bersin tog upp att i det framtida systemlandskapet bör det finnas en ”Employee experience platform” där medarbetaren via integrationer når de funktioner som behövs i vardagen (exempelvis rapportera tid och resor, göra måluppföljning, boka mötesrum, beställa arbetsverktyg, söka efter kollegor, ge feedback etc) oavsett om de ligger i plattformen eller i underliggande integrerade applikationer. I plattformen bör medarbetaren interaktivt kunna ställa frågor och få svar av en bot eller en specialist och även interagera med kollegor i ett integrerat samarbetsverktyg som exempelvis Slack.

Framtidens systemstöd inom HR-området kommer att ha ökat fokus på enkelhet, samarbete, arbetsmiljö, välmående och coaching i syfte att öka produktivitet, engagemang och prestation.

En annan trend är att mängden systemstöd inom HR-området ökar i en enorm takt och på sistone har såväl Facebook, LinkedIn och Amazon gett sig in i matchen. Några har troligen inte haft ambitionen från början, men då de har funktionalitet som stödjer lärande och rekrytering har utvecklingen blivit ett naturligt steg.

Det område där teknikutvecklingen sker snabbast just nu är inom rekrytering och det syns inte minst i mängden av nya startups på området. En del utställarna på konferensen var startups på förra årets mässa, men har redan nu en egen monter och en väl etablerad kundbas i flera länder. Många av dessa små ”intelligenta” applikationer kan läggas som ett extra lager ovanpå det befintliga rekryteringssystemet i syfte att ge avancerat stöd för exempelvis job posting, search, intervjuer, utvärdering mm.

Liksom tidigare skapar Unleashs olika Key Note speakers en balans till det stora teknikfokuset som i övrigt råder på mässan och denna gång gav psykologen Esther Perel, entreprenören Andrew Kane och svenske Stefan Hyttfors publiken en hel del att tänka på då de resonerade kring relationer, förtroende, välmående och vad som faktiskt är viktigast här i livet.