På den svenska marknaden har det sedan 1972 (när SAP introducerades) lanserats ett nytt affärssystem varje år. Under de senaste 35 åren har det lanserats drygt 40 affärssystem. Givetvis är det också ett antal som har försvunnit. Sett ur ett internationellt perspektiv har Sverige varit en helt unik marknad med väldigt många affärssystem per capita. För att vara ett väldigt litet land har vi haft ett förvånansvärt stort antal affärssystem.

Nu är det dags för ännu ett affärssystem. Denna gång är det internationellt välkända affärssystemet Sage som gör entré i Sverige. Introduktionen sker via den svenska leverantören Systemstöd som tidigare var partner till Jeeves. Som en följd av att Jeeves sa upp avtalen med alla sina partners började Systemstöd leta efter en ersättare och valde till slut Sage. Ett modigt val med tanke på att Sage tidigare inte funnits på den Svenska eller Nordiska marknaden. Det innebär att systemet inte varit anpassat för de lokala behov som finns gällande redovisning, moms, betalningar, etc.

Sage har dock en lång tradition (grundat 1981) på den internationella arenan och har betraktats med respekt under många år. Företaget noterades på den engelska börsen 1989 och på internationell börs 1999. Primärt har Sage haft stark position i Storbritannien men även i många andra länder i Europa, Nordamerika och Asien. Totalt har företaget verksamhet i 24 länder och bolaget har över 14.000 anställda.

Sage erbjuder flera systemlösningar på den internationella marknaden, dock primärt mot små- och medelstora företag. Den produkt som Systemstöd nu lanserar på den svenska marknaden heter Sage X3 och är företagets flaggskepp med inriktning mot medelstora företag med lite mer komplexa processbehov. Systemet täcker ekonomi, inköp, försäljning, lager, produktion och kundservice.

Med Sage X3 har leverantören tagit steget in i framtiden. Produkten är helt webbaserad och bygger på den senaste arkitekturen och ett dynamiskt gränssnitt med stöd för HTML5 till alla typer av datorer, surfplattor och smarta telefoner. Produkten ger ett väldigt modernt och fräscht intryckt och ligger definitivt bland de främsta när det gäller användarupplevelse.

Det återstår dock att se hur produkten står sig på den svenska marknaden som är känd för att vara en tuff utmaning för internationella utmanare. Det finns flera tydliga exempel på internationella system som gjort entré i Sverige men som ännu 5-10 år senare bara lyckats få ett 20-tal kunder, vilket är alldeles för lite för att få någon betydelse för marknaden som helhet.

Om man ser till målgrupp kommer de primära konkurrenterna för Sage i Sverige att vara: Pyramid, Visma Business, Monitor och HansaWorld. Även Microsoft NAV och Jeeves kan komma i skottläge. I just Sverige beror utvecklingen mer på styrkan hos leverantören Systemstöd än på produkten Sage. Det är kostsamt och slitsamt att introducera en ny produkt och man får räkna med minst 2-3 års hårt arbete för att bygga upp en trovärdighet kring produkten och lokal support. Först därefter kan man börja skörda frukterna.

Jag gratulerar dock Systemstöd till ett modigt val och jag hoppas verkligen att systemet kan få fäste på den svenska marknaden. Vi behöver fler moderna produkter som kan skaka om på marknaden och driva på det generationsskifte som vi länge har behövt i Sverige. Det ska bli spännande att följa resan med Sage.