Kategori: Affärssystem

Affärssystem + HR = sant

Merparten av dagens affärssystem har sitt ursprung från 1980-talet. Inledningsvis handlade affärssystem om att inom samma källkod hantera såväl redovisning som order, lager, fakturering och inköp. Sedan denna tidpunkt har integrationsprocessen fortsatt med ständig utökning av nya
funktioner och moduler. Vid sidan av de integrerade affärssystemen har det kontinuerligt uppstått nya och fristående stim av……

Läs merKommenter

Priserna på affärssystem är på väg ned

I takt med att affärssystemen blir alltmer standardiserade samt att kunderna dessutom kräver alltmer standardiserade installationer har prisbilden harmoniserats mellan de olika leverantörerna av affärssystem. Oavsett bredd och djup i funktionalitet kan det konstateras att licenspriserna för ett komplett affärssystem successivt håller på att fasas in i ett fastställt prisintervall.

Läs merKommenter

Hård konkurrens om svenska kunder

Den svenska marknaden är, sett ur ett internationellt perspektiv, en mycket konkurrensutsatt marknad med exceptionellt många affärssystem i relation till antalet företag i Sverige. Det finns på den svenska marknaden ca 40 olika affärssystem (för målgruppen företag med fler än 30 anställda) som ännu är aktiva i sin försäljning. Detta inkluderar såväl standardsystem som mycket……

Läs merKommenter

Effektivitet i fokus när företag byter system

Av de totalt ca 40 aktiva affärssystem som säljs på den svenska marknaden har flertalet funnits i mer än 20 års tid. Detta innebär att de flesta affärssystem utvecklats till att inkludera omfattande processtöd och funktionalitet. Flertalet affärssystem har en exceptionellt stor rikedom gällande parametrar och inställningar för att därmed kunna stödja olika bransch- och……

Läs merKommenter

Affärssystem – en marknad i förändring

Enligt den analys och sammanställning som genomförts av HerbertNathan & Co av den svenska marknaden för affärssystem 2013 kan det konstateras att det är en marknad under stor förändring. Detta gäller såväl målgruppen små- och medelstora företag som målgruppen stora och internationella företag. I grafen intill redovisas marknadsandelar per affärssystem för målgruppen Sveriges 1.000 största……

Läs merKommenter