Kategori: Affärssystem

Rädsla för affärssystem ett problem för svenska företag

Den svenska industrin är i likhet med den övriga västvärlden utsatt för hård konkurrens ifrån de nya tillväxtländerna i bland annat Asien
och Sydamerika. Från lokal nivå har konkurrensen tagit klivet ut på den globala arenan och tvingar många svenska företag att välja mellan att specialisera sin verksamhet mot en smalare nisch eller istället expandera……

Läs merKommenter

Visma stärker sin position

IT-branschen har upplevt en konsolidering under de senaste 5-10 åren. Stora aktörer blir större samtidigt som de mellanstora aktörerna
blir uppköpta och försvinner. Kvar finns en bred massa av mindre företag och uppstickare tillsammans med några få riktigt stora leverantörer. Branschsektorn för affärssystem är inget undantag. I skuggan av hård konkurrens försöker leverantörerna köpa sig……

Läs merKommenter

Marknaden för affärssystem på väg mot överhettning

Att underhålla och utveckla sitt affärssystem borde vara en jämn och kntinuerlig process i likhet med att underhålla sin lastbilsflotta, produktionsutrustning eller sina fastigheter. Verkligheten visar dock med tydlighet att investeringar gällande affärssystem följer svängningarna i konjunkturen och har en förmåga att pendla mellan full fart framåt och tvärstopp. Under de senaste två……

Läs merKommenter

Varför byta affärssystem?

 Samtidigt som affärssystemet blivit navet i verksamheten har det hos många företag även blivit en hämsko för utveckling av verksamheten. Efter många år med uppgraderingar, tillägg och anpassningar når företaget förr eller senare en nivå där systemets funktionalitet och omfattning begränsar fortsatt effektivisering och där kostnaden för att underhålla och utveckla systemet blir orimligt hög. I detta läge uppstår……

Läs merKommenter

CRM eller Affärssystem

Från att för några år sedan varit hype har CRM som begrepp fallit tillbaka i media till förmån för andra heta trender så som SOA och SaaS. Trots detta är CRM hetare än någonsin. Aldrig tidigare har behovet av att arbeta med kundbearbetning varit större. Och aldrig tidigare har det funnits så många tekniska möjligheter till avancerad……

Läs merKommenter